Startsida
Om MSF
Museer
Kalender
Medlemskap
Butiken
Veteranbåtsfonden
Veteranbåtsarkivet
Hederspumpen
Tidningen Veteranbåten
Ritningsregister
Bildgalleri
Länkar
Kontakta MSF
Uppdaterad 10-11-27
K-märkta fritidsbåtar

Projekt K-märkt fritidsbåt syftar till att:
• stärka intresset för, kunskapen om och höja statusen på den äldre fritidsbåtsflottan.
• förbättra förutsättningarna för bevarande av äldre fritidsbåtar.

Du som vill k-märka din ögonsten gå in på www.sjohistoriska.se för att läsa om hur det till.
Här nedan kan du se vilka båtar som är K-märkta och vi uppdaterar den efterhand. Mer information om de K-märkta båtarna hittar du på följande länk . Om du klickar på vissa av bilderna kan du se dem i större format. Du som har ytterligare information om eller bilder på
din K-märkta båt hör gärna av dig till webbmastern.

 
 Segelbåten "Anne"
Ägare: Karl-Erik Christersson, Huddinge (Stockholms län), Tel 070-720 35 18
Konstruktör: Fredrik Ljungström
Byggd: 1949, varv på Orust enligt ansökan
Material: Trä (Afrikansk mahogny)
Segelbåten "Anne" från 1949 är en av de sista konstruktioner som gjordes av Fredrik Ljungström. Dess unika utseende illustrerar en av landets mest innovativa båtkonstruktionsförsök. Den nuvarande ägaren har under de senaste drygt 30 åren underhållit båten på ett förtjänstfullt sätt. Segelbåten "Anne" har K-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.
Segelbåten "Anzy"
Ägare: Per-Oskar Carlsson, Grebbestad (Västra Götalands län), Tel 0525-614 42
Kontaktperson: Bertil Engdahl, Grebbestad, Tel 0525-100 02, Mob 070-265 45 07
Konstruktör: Einar och Carl-Erik Ohlson
Byggd: 1943, Carl-Erik Ohlson på Hjalmar Johanssons varv, Långedrag
Material: Trä (ek)
Denna entypskoster från 1943 har en intressant tillkomsthistoria som pionjär för sin typ. Dess långa ägarlängd berättar om ett båtliv där arbetare och verkmästare vid de stora västsvenska varven själva byggde och seglade sina båtar. Det kulturhistoriska värdet bibehålls tack vare nuvarande ägarens höga ambitionsnivå vid renoveringen - där utseendet från 1940-talet står i fokus. Segelbåten "Anzy" har K-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.
Motorbåten "Archimedes passbåt"
Ägare: Hans Bovin, Forsa (Gävleborgs län),Tel 0650-56 71 10
Konstruktör: AB Archimedes
Byggd: 1935, Svens Forslund, Fagerfall, Bjuråker
Material: Trä (ek)
Denna välbevarade passbåt, från 1935 har använts och underhållit på ett förtjänstfullt sätt. Båten köptes ny av nuvarande ägarens far och har en intressant historik då den följt familjens flyttar i landet. Omsorgen att hålla sig till båtens ursprungliga utseende har bland annat karaktäriserat den senaste upprustningen. Motorbåten kallad "Archimedes passbåt" har K-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.
 Motorbåten "Arö I" Konstruktion: Lage Eklund Byggd: 1954, Livbåtsvarvet/Kordaverken, Orust Material: Plast och trä Ägare: Jan Olsson, Fristad och Anita Österlund, Borås, Västra Götalands län. Passbåten ”Arö I” av modell Realloy Pilen tillhör den första generationen båtar med plastskrov. Fortfarande behöll man vid denna tid dock däcket i trä. Eftersom materialutvecklingen snabbt gick vidare och även däcket snart tillverkades i plast hann modellen aldrig bli vanlig. K-märkningen motiveras av att båten återfått ett sådant skick som den hade då den var ny. Dessutom är båtar med kombinationen av plast och trä idag sällsynta – särskilt i så gott skick. Detaljnoggrannheten har varit mycket stor under renoveringen.

Segelbåten "Aura"
Ägare: Niklas Ek, Stockholm (Stockholms län), Tel 073-690 23 81, 08-641 63 56
Konstruktör: Hjalmar Olsson
Byggd: 1939, Gösta Johanssons båtvarv, Kungsviken, Orust
Material: Trä (ek)
Segelbåten "Aura" från 1939 är en välbevarad koster byggd på Orust. Bygget som gjordes av Gösta Johansson finns väldokumenterat och en komplett ägarlängd finns också. Underhållet utförs med väl beprövade metoder och den seglas längre sträckor varje sommar. Segelbåten "Aura" har K-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt mycket värdefull.
 Segelbåten "Aurora", 1961 En havskryssare med många bibehållna originaldetaljer. Konstruerad och byggd av Harry Hallberg, Ellös, Orust.
Campingbåten "Bröderna Tells campingbåt"
Ägare: Kjell Olsson, Siljansnäs (Dalarnas län), Tel 070-204 10 96, 0247-221 31
Konstruktör: Bröderna Tell, Tällberg
Byggd: 1952/53, Bröderna Tell, Tällberg
Material: Trä (furu)
Kombinationen av en båt i ett helt autentiskt skick och som samtidigt har en väldokumenterad familjenära historia kopplad till den nuvarande ägaren och hans föräldrar, är mycket intressant. Båtbygget i Tällberg berättar dessutom en maritim historia om både båtlivet på Siljan i synnerhet och insjöar i allmänhet. Denna campingbåt tillverkad hos Bröderna Tell har K-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt synnerligen värdefull.
Segelbåten "Bums", 1963 En nordisk folkbåt byggd på Orust. Båten är i välhållet ursprungligt skick. Konstruerad av Tord Sundén, byggd vid Seldéns båtbyggeri, Orust.
Motorbåten "Carl Stuart"
Ägare: Birger Lilja, Karlskrona (Blekinge län), Tel 070-823 91 11
Konstruktör: Carl Gustaf Pettersson
Byggd: 1931, Rosättra varv, Norrtälje
Material: Trä (mahogny)
Motorbåten "Carl Stuart" från 1931 är en välbevarad C G Pettersson-konstruktion. Båten har en intressant och väldokumenterad historia även i militär tjänst. Den har under de senaste 20 åren kunnat återställas till sitt ursprungliga utseende eftersom den till största delen varit så välbevarad. Motorbåten "Carl Stuart" har K-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt mycket värdefull.
Motorbåten "Else", 1932 Båten är i bästa skick och helt bibehållen i sitt ursprungliga utförande. Konstruerad och byggd av Oskar Kjellberg, Trosa. Ägare: Lars Mosén, Bromma, Stockholms län
Passbåten som typ finns i oändliga varianter, byggda för kortare färder.
1932 byggdes den vackra träbåten ”Else” av Oskar Kjellberg i Trosa. Välbevarad och vacker har hon under 77 år glidit omkring på svenska farvatten – och gör så än i dag.

Motorbåten "Esso" Konstruktör: C. A. Fagerman (H. Forslund) Byggd: 1930, AB Sjöexpress, Lidingö Material: Trä Ägare: Lars Mosén, Bromma, Stockholms län.
”Esso” är av lite elegantare typ, kravellbyggd i mahogny. Den har skarpa slag och är därmed planande och byggd för stark motor och hög fart, vilket innebar högre inköpspris när den var ny. K-märkningen motiveras av båten är i gott skick. Allt väsentligt är bevarat och i originalskick. Den enda, men förståeliga förändringen är att motorn bytts flera gånger under båtens historia och nu är något större än originalet .

 Segelbåten "Fair Wind", 1948 En god representant för kustkryssare konstruerade av Åke Améen, kända för sin goda sjöduglighet. Stora delar av båten är i ursprungligt skick samtidigt som åtgärden att redan 1958 plasta skrovet är en kulturhistoriskt intressant årsring. Byggd i Rossätra, Vätö.
Motorbåten "Fiorella", 1912 En av mycket få exemplar av de tidiga snabbgående motorbåtarna. Dess historia såväl som det unika originalskicket gör båten i högsta grad skyddsvärd. Konstruktör C G Pettersson, byggd hos Bröderna Larsson, Kristinehamn.
Motorbåten "Fisken", 1960 En plastracer som fortfarande efter nästen femtio år ser ut som den gjorde när den kom från fabriken. Konstruktör Olle Enderlein, byggd vid Malmö flygindustri.
 Motorkryssaren "Florida"
Ägare: Per Lundbladh, Nättraby (Blekinge län), Tel 070-831 17 70
Konstruktör: Harry Becker
Byggd: 1962, Gamleby Yachtvarv, Västervik
Material: Trä (mahogny)
Motorkryssaren "Florida" från 1962 byggdes som prototyp för en ny båtmodell vid Gamleby Yachtvarv. Både bygget och ägarlängden är väldokumenterad. Vad gäller underhållet idag så är den nuvarande ägaren föredömligt hänsynsfull. Motorbåten "Florida" har K-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.

Segelbåten "Geishan"
Ägare: Göran Gärberg, Uddevalla (Västra Götalands län), Tel 070-744 42 30
Konstruktör: Troligen Tore Herlin eller Axel Nyman (enligt ägaren)
Byggd: 1912, Liedbergs Varfs & Transport AB, Lidingö
Material: Trä (Furu)
Segelbåten "Geishan" från 1912 är en av landets äldsta segelbåtar. Den är mycket välbevarad och har en innehållsrik historik både kring ägare och hur båten använts. Denna för västkusten traditionella koster är ovanligt nog byggd på Lidingö på ostkusten. Sättet som nuvarande ägaren underhåller båten på gör att den bibehåller sitt kulturhistoriska värde - samtidigt som den fortfarande används. Segelbåten "Geishan" har K-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt mycket värdefull.
Motorbåten "Gran Turismo II"
Ägare: Ulf Lindén, Piteå (Norrbottens län), Tel 0911-312 70, 070-674 46 05
Konstruktör: Stig Tiedemann
Byggd: 1963, Rosättra varv, Norrtälje
Material: Trä (mahogny)
Motorbåten "Gran Turismo II" från 1963 är en Tiedemannkryssare byggd på Rosättra varv. Den är i ursprungligt skick, där endast få detaljer kompletterats för att återge båten sitt ursprungliga utseende. Historien om hur båten använts är också väldokumenterad. Motorbåten "Gran Turismo II" har. K-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt synnerligen värdefull.
Motorbåten "Graziella", 1932 Ritad av den välkände C G Pettersson. Båten har underhållits omsorgsfullt och återställts till sitt ursprungliga utseende. Byggd på Fröbergs varv, Lidingö.
 Segelbåten "S/Y Helmy" Konstruktör: Tord Sundén Byggd: 1945, Helmer Gustavsson, Rotholmen Material: Trä Ägare: Eric Klintfält, Stockholm, Stockholms län.
Folkbåten är en av Sveriges största segelbåtsklasser och förekommer i stort antal. ”Helmy S/Y” är en av de tidigast byggda folkbåtarna och idag i ett mycket gott originalskick. K-märkningen motiveras främst av det mycket goda originalskicket. Det är intressant att se en av de första båtarna i denna stora klass.
Motorbåten "Josefin", 1963En snipa som är välbevarad och i gott skick. Konstruerad och byggd av Rune Berntsson, Strömstad.
Motorbåten "Kristina", 1961 En sportbåt av en modell som var populär under en lång tidsperiod (1930-1960-talet). Den har under 2000-talet återställts till mycket fint skick. Konstruerad och byggd av Owe Forslund, Stockholm.
Motorbåten "Lilli" Konstruktör: Bröderna Olsson, Orust Byggd: 1951, Kungsvikens varv, Orust Material: Trä Ägare: Daniel Näsman, Alnö, Västernorrlands län
Denna snipa är ett mycket gott exempel på en båttyp som var vanlig som fritidsbåt framförallt längs Norrlandskusten och Västkusten. Eftersom de brukades så flitigt så byggdes de ofta om för att på olika sätt anpassas till modernare synsätt på utseende och funktion. Det som gör ”Lilli” speciell är att hon inte genomgått några sådana förändringar. Ägaren har även ansträngt sig för, och lyckats väl med, att ta reda på båtens hela historia.
Motorbåten "Looping II"
Ägare: Ulf Lindén, Piteå, (Norrbottens län)Tel 0911-312 70, 070-674 46 05
Konstruktör: IW-varvet
Byggd: 1961, IW-varvet, Orust
Material: Glasfiberarmerad plast
Motorbåten "Looping II" från 1961 är i samma skick som den var då den var ny, främst eftersom den varit undanställd i drygt 40 år. Båten är av en modell som byggdes i serie, men just detta exemplar specialbeställdes för att klara den särskilt kraftfulla motorn. Motorbåten "Looping II" har K-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.
Segelbåten "Mia", 1961En ungdomsbåt i mycket gott skick. Den berättar om ett allt folkligare seglarliv från senare tid. Konstruktör Gösta Svensson, byggd på Säffle båtbyggeri.
 Segelbåten "Monsunen", 1943 Båten har både en unik historia och en särpräglad konstruktion. Konstruktör A Laurin och Å Eliasson, byggd hos Arvidsson och Karlsson, Svineviken.
Motorbåten "Motorbåten" Konstruktör: Jac M Iversen Byggd: 1930, okänt varv Material: Trä
Ägare: Mikael Kyander, Rönninge, Stockholms län.
”Motorbåten” är ett varsamt rustat exemplar av den serietillverkade ”folkmotorbåten” Archimedes. Den inköptes 1932 och brukades av sin ägare sparsamt fram till 1939 då den ställdes in i ett båthus. 2002 hittades den i orört tillstånd i samma båthus av nuvarande ägare. Han har grundbehandlat träet och snyggat upp ytskikten men i övrigt bevarat allt så som han fann det. Kvar finns ett specialsytt segel med tillhörande mast och fäste, tändstift med mera – ett unikt material. K-märkningen motiveras av att denna båt är ett välbevarat exemplar av en båttyp som utgjorde en av hörnpelarna i det svenska fritidsbåtslivets framväxt.
Segelbåten "Nabben II" Konstruktör: Hjalmar Olsson Byggd: 1932, Bröderna Karlsson, Svineviken Orust Material: Trä
Ägare: Bengt Arne Runnerström, Uddevalla, Västra Götalands län

Av ”pojkbåtstyperna” var Långedragsjullarna av storlekarna 10 till 22 några av de mest spridda och uppskattade i landet. Liksom många andra små, enkla, klinkbyggda båtar har antalet decimerats kraftigt på senare år och de är idag tämligen sällsynta i gott bevarat skick. K-märkningen motiveras bl a av att detta är det första exemplaret av en senare mycket populär ”pojkbåtstyp”. Nuvarande ägare har återställt båten så att den när den sjösätts i år (2009) åter har sitt ursprungliga utseende. Forskning om båtens historik har varit tämligen ingående och fortgår även framledes.

Motorbåten "Pontus", 1936 Ritades av den välkände C G Pettersson. Båten är fortfarande i ursprungligt skick. Byggd på N Sundins varv, Docksta. Båten finns i Örnsköldsvikstrakten i medan ägaren idag är bosatt i Västerås i Västmanlands län.
 Segelbåten "Pärlan", 1961 En entypsbåt konstruerad i Norge av Thorvald Gjerdrum. Denna båt är byggd på Skåléns varv i Säffle och har seglats främst på västkusten och i Vänern.
 Segelbåten "Rima" Konstruktion: Eric Salander Byggd: 1937, Tynningö båtvarv Material: Trä
Ägare: Claes Göran Eriksson, Styrbjörn Lindström och Joakim Weyde, Linköping, Östergötlands län
Motorbåten "Sanna"
Ägare: Richard Schultzberg, Sigtuna (Stockholms län), Tel 073-546 80 21, 073-443 40 50
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: 1948
Material: Trä (mahogny)
Motorbåten "Sanna" från 1947 är en av C G Petterssons senare konstruktioner, där ett äldre formspråk förenats med nya linjer. Den har en väldokumenterad ägarlängd och har av nuvarande ägare återställts till ett skick som ny. Motorbåten "Sanna" har K-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt mycket värdefull.
Motorbåten "Solavae" , 1921 Tillverkades vid AB Andrée & Rosenqvist OY i Åbo, Finland. Båten har inte byggts om utan är i ursprungligt skick. Konstruktör C S Andrée.

Motorkryssaren "Sonja" Konstruktör: Jac M Ivensen Byggd: 1954, Gräddö varv Material: Trä
Ägare: Pierre Dunbar, Värmdö, Stockholms län. Den norsk-svenske konstruktören var Jac M Iversen var mycket produktiv under ca 20 år och har ritat ett stort antal motorkryssare i olika storlekar. Motorkryssaren ”Sonja” är i mycket gott skick och har i huvudsak bibehållit sitt originalutseende. Båtens hela historik är exemplariskt dokumenterad. K-märkningen motiveras av att båten i sin helhet är så välbevarad och väl underhållen.
 Motorbåten "Sweet Sue"
Ägare: Bengt Wåhlin, Långshyttan (Dalarnas län), Tel 070-648 60 48
Konstruktör: Richard C Cole
Byggd: 1958, Botved Boats, Vordingsborg, Danmark
Material: Plywood/plast
Denna välbevarade motorbåt från 1958 kan anses främmande i Sverige, eftersom den är byggd i Danmark och har sin historia i USA. Samtidigt har den stor relevans här i landet, eftersom båtar av märket Coronet blev populära och allmänna även här. Den aktuella båten har dessutom en väldokumenterad historia. Motorbåten "Sweet Sue" har K-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.
Salongsbåten "Taifun", 1908 En av landets äldsta bevarade motorbåtar som aldrig genomgått några omfattande förändringar. Konstruktör Albert Andersson, byggd vid Halldin & Co Mek Verkstad, Örebro.
 Segelbåten "Taifun", 1948 En god representant för den senare typen av skärgårdskryssare där regeln utnyttjats till fullo. Den aktuella båten är konstruerad av en av de främsta på området, Knud H Reimers. Taifuns skick är dessutom gott. Byggd på Bröderna Erikssons båtvarv i Strängnäs.
 Segelbåten "Trio"
Ägare: Lars Nordling, Vaxholm (Stockholms län), Tel 070-686 34 99
Konstruktör: Sven Abrahamsson
Byggd: 1928, Bröderna Nilssons varv, Nyköping
Material: Trä (mahogny)
Segelbåten "Trio" från 1928 är fortfarande i ursprungligt skick samtidigt som den fortfarande används flitigt. Dess historia är väldokumenterad och den har under hela perioden tillhört samma familj. Trios skick är mycket gott och den underhålls förebildligt. Segelbåten "Trio" har K-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt synnerligen värdefull.
 Segelbåten "Tärnungen", 1929 En klinkbyggd kosterbåt. Den har en väldokumenterad historik och är i gott skick. Konstruerad och byggd av Hjalmar Larsson, Kungsviken.
Salongsmotorbåten "Valkyrian", 1910 En av de äldsta klassiska Petterssonbåtarna. Konstruktör C G Pettersson, byggd på Nymans verkstäder, Uppsala.
Segelbåten Yaramaz
Ägare: Lars Hagbarth, Uppsala (Uppsala län), Tel 070-686 34 00
Konstruktör: Henning Haglind
Byggd: Stockholms Båtbyggeri AB, Neglinge
Material: Trä (mahogny)
Segelbåten "Yaramaz" från 1912 har en unik historia. Konstruerad och byggd som lottbåt - och för deltagande i de olympiska spelen. Namngiven tack vare en ägare som var turkisk diplomat och fortfarande i gott skick. Fortfarande idag används båten varje sommar numera främst familjeseglingar. Segelbåten "Yaramaz" har K-märkts, eftersom den anses vara kulturhistoriskt synnerligen värdefull.
 
© Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar Adress: Slupskjulsvägen 42 • Skeppsholmen • 111 49 Stockholm, Tel:08-783 79 04