Ta det lugnt med skrapan !

Det märks att vårrustningsperioden närmar sig, på sociala medier pågår diskussionerna om färger mm. I brist på båtmässor som är starten på säsongen så får vi klara oss bäst vi kan. Har man tur ligger båten på en båtklubb där det finns ”de som kan” som man kan få hjälp av.
Noterar att det fortfarande finns de som tror att man ska renskrapa en träbåt varje säsong. Hur kom det sig att det ryktet spred sig en gång i tiden? Välskött håller båten utvändigt 30 - 40 år, invändigt hur länge som helst. Det som förstör är när man lägger på massor med lager av färg, som konserverar fukten och slutligen visar sig med blåsor och trä som ger upp. Då är det läge att göra omfattande insatser.
Håll efter och tvätta vid upptagningen, slipa fint, ett lager lack och färg brukar räcka om man har tio - tolv lager fernissa som man håller koll på.
Det som uppenbarligen är svårt att ta till sig är vad som gäller för våra träbåtar, under vattenlinjen. Närmast trä, olja, sedan mönja, på det grundfärg och ytterst den färg som gäller där båten vistas merparten av säsongen. Nu är det skrivet i sten, gäller tills vidare. Kan upprepas då tidigare missvisande information nått båtklubbar, som ivrigt anammar renskrapning, blästring vilket förkortar träbåtarnas liv. Plast, metall och andra material kan säkert omfattas av olika renskrapningsövningar.

I höstas fick vi en fråga om föreningen kan gå in och trycka en upplaga av Stora boken om träbåtsrenovering, passar bra nu när jag inlett med ämnet.
Efter några månader var styrelsen med på tilltryckning, problemet var att finna ett original. Tryckeriet har upphört, de som tog fram originalet har det inte kvar, så det såg mörkt ut. Men vi ger oss inte, alla ledtrådar undersöktes och en dag fann vi en ingång på Norstedts förlag. Det ena leder till det andra, efter några månaders efterforskning för att få alla copyrights, klartecken från samtliga involverade så kunde vi i slutet på februari få fram original, med bilder!
Nu vidtog arbetet med uppdatering av formalia, så kunde produktionen inledas. Rekordsnabb produktion då vi har kompetensen från den grafiska sidan, innebär att när du läser tidningen har vi upplagan levererad, det är en begränsad upplaga som kan beställas eller hämtas på kansliet, se annonsen vi tagit fram.
Varför inte citera Tidskriften RUDDERs recension när boken gavs ut i andra upplagan 2011:
Larsson takes an organic approach to working on boats. It´s more the mind set of a gardener than a mechanic as he speaks of the rythm of the seasons and the effects of current conditions on this once-living wood that has become a boat”. I Sverige betraktas boken som båtägarnas bibel, ett måste hos oss som bevarar klassiska båtar.
Att producera böcker har blivit en omfattande del i verksamheten, varje bok innebär att vi bidrar till att hålla kunskapen vid liv, denna bok blir den nionde.
Vi håller på med den tionde, elfte ochtolfte boken som vi kommer att presentera när de är klara. 

Närmast i tiden har vi Festivalen i Wasahamnen, bryggorna är bokade för 100 båtar. Vi kommer att genomföra utifrån vad som gäller, reglerna från FHM avgör om vi sätter upp våra skyltar, bokar Vikingalivs restaurang där vi började med middagarna för 17 år sedan. Anmäl dig på hemsidan.
Festivalen har utvecklats till en tradition som vi ser fram emot varje år, om restriktionerna fortsätter är hamnen trots allt bokad och den som vill kan förtöja och umgås med alla på bra avstånd, middag ombord med gemensamma visor som bär över vattnet, det blir annorlunda och något att minnas. Förra året genomförde vi på det sättet, det gick utmärkt, alla visar hänsyn och utevistelse är inte att förakta- en bra inledning på båtsommaren.

Dagens PS och Motor Yacht Society har inlett ett samarbete, varje vecka presenteras en båt, det väcker stort intresse hos läsare av Dagens PS. Till min stora glädje presenterades vår båt M/Y Sonja vecka 12, det känns hedrande i detta fina sällskap. Google gillade artikeln och la in den på Google News, efter 4 dagar har 33 324 läst artikeln!